Responsive image

Paragraaf 4.1. Zorgen voor de toepassing van gelijkwaardige...

Download de app voor meer functionaliteit.

Paragraaf 4.1. Zorgen voor de toepassing van gelijkwaardige...

4.1. Zorgen voor de toepassing van gelijkwaardige normen door derde landen

De aangescherpte maatregelen voor de belastingheffing van spaartegoeden op EU-niveau zouden nog vlotter en effectiever functioneren als de bestaande maatregelen van gelijke strekking met belangrijke partners van de EU werden versterkt.

De internationale grensoverschrijdende depositomarkt wordt nog altijd gedomineerd door algemeen bekende financiële centra met een strenge wetgeving op het bankgeheim, die prominent aanwezig zijn. Met een totaal van 1 352 miljard USD aan deposito's van niet-banken vertegenwoordigen de Kaaimaneilanden en Zwitserland alleen al bijna 20 % van alle deposito's van niet-banken wereldwijd.

Figuur 4: trends in buitenlandse niet-bancaire deposito's bij banken in bepaalde grote financiële centra buiten de EU (in mln USD)[20]

Daarom moet de Raad de Commissie snel een mandaat verlenen en haar zijn steun toezeggen om te onderhandelen over wijzigingen in de bestaande overeenkomsten over de belastingheffing van spaartegoeden tussen de EU en Zwitserland, Andorra, Monaco, Liechtenstein en San Marino. Door deze overeenkomsten aan te passen aan de nieuwe normen die in de EU zullen gelden, naar aanleiding van de in de spaarrenterichtlijn aan te brengen wijzigingen, moet verdere vooruitgang kunnen worden geboekt met de invoering van gelijkwaardige maatregelen in deze jurisdicties. Vergelijkbare stappen moeten worden gezet om de overeenkomsten over de belastingheffing van spaartegoeden met de relevante afhankelijke of geassocieerde gebieden te actualiseren. Ook moet aandacht worden gegeven aan de internationale ontwikkelingen aangaande financiële centra wereldwijd.

Al deze maatregelen samen zouden de lidstaten veel beter in staat moeten stellen om belastingen op inkomsten uit beleggingen van hun inwoners te innen. De onlangs gesloten bilaterale overeenkomsten van het Verenigd Koninkrijk en Duitsland met Zwitserland geven een indicatie van het onbelaste vermogen dat in Zwitserland wordt aangehouden. De naar aanleiding van deze overeenkomsten verwachte vooruitbetalingen werden becijferd op 500 miljoen CHF voor het VK en 2 miljard CHF voor DE. Wat de uiteindelijke correctie van de belastingen betreft, wordt verwacht dat de betalingen meer dan 1,3 miljard CHF voor het VK en meer dan 4 miljard CHF voor DE zullen bedragen. Het VK verwacht dat de correctiebetalingen in totaal 4 tot 7 miljard GBP zullen opleveren. Deze raming geeft een indicatie van de omvang van het probleem voor de EU in haar geheel.

Uit de bevindingen van de tweede evaluatie van de spaarrenterichtlijn blijkt dat een aanscherping van de bestaande overeenkomsten in overeenstemming met de voorgestelde richtlijnwijzigingen het mogelijk zou maken om ook gelden op fiduciaire rekeningen in aanmerking te nemen. Dit zijn rekeningen waarop de bank van de belegger op eigen naam in een andere jurisdictie gelden herbelegt. In het geval van Zwitserland vertegenwoordigen de gelden op dergelijke fiduciaire rekeningen 4,5 maal het bedrag dat direct door de betrokken beleggers wordt aangehouden.

EY Taxlaw NL verschaft de mogelijkheid tot:
  • het full text doorzoeken van de verdragen en regelgeving met daarbij filters om het zoekgebied nader af te bakenen;
  • het full text doorzoeken van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie;
  • het kunnen sorteren van de gedelegeerde regelgeving, beleidsbesluiten en jurisprudentie op datum, titel en instantie;
Responsive image
Responsive image
  • het oproepen van artikelversies tot enige jaren terug;
  • het maken van aantekeningen op artikelniveau;
  • de creatie van dossiers voor de opslag van snelkoppelingen naar veelvuldig geraadpleegde wetsartikelen;
  • het delen via mail en sociale media van artikelteksten met desgewenst een additioneel bericht.